Monday, August 23, 2010

Bagaimana Lisan Berpuasa?


Lisan juga dianjurkan untuk berpuasa. Puasa pada lisan bersifat khusus. Hanya orang2 yang tidak mahu berbuat sia2 sahaja yang tahu cara lisan berpuasa. Puasa pada lisan ini boleh dilakukan pada bulan Ramadhan ataupun di luar bulan Ramadhan. Namun,puasa lisan di bulan Ramadhan lebih dianjurkan dan disukai.

“Peliharalah bahagian ini!” kata Rasulullah saw kepada Mu’adz sambil menunjuk ke arah lisannya.

“Rasulullah,apakah kami akan mendapat seksa kerana ucapan kami?” tanya Mu’adz.

“Mu’adz,ibumu akan kehilangan dirimu. Tidaklah wajah orang2 itu dilemparkan ke dalam api neraka melainkan kerana hasil perbuatan lisan mereka.”

Lisan sangat berbahaya dan membawa banyak bahaya. Ia bagaikan binatang buas yang liar,ular berbisa dan api bergejolak.

Ibnu Abbas ra pernah berkata kepada lisannya sendiri,”Wahai lisan,ucapkanlah perkataan yang baik2 sahaja. Ucapkanlah perkataan yang bermanfaat atau diam dari keburukan. Dengan begitu kamu akan selamat. Allah akan memberikan rahmat-Nya kepada seorang muslim yang menjaga lisannya dari ucapan kotor,mengikatnya dari perbuatan ghibah (mengumpat) dan mencegahnya dari ucapan sia2 serta mengekangnya dari ucapan yang diharamkan.

Allah akan merahmati orang yang memperhitungkan ucapannya,memelihara lidahnya,memperbaiki lisannya dan menimbang-nimbang perkataannya.

Rasulullah saw bersabda,”Siapa yang memberikan jaminan kepadaku dengan menjaga bahagian tubuh antara dua rambut (misai dan janggut) dan antara dua pahanya maka aku akan memberikan jaminan berupa syurga kepadanya.” (HR Bukhari)

Bagaimana cara lisan orang yang selalu mencaci berpuasa? Bagaimana cara berpuasa bagi orang yang dipermainkan oleh lisan,diperdaya oleh ucapan dan ditipu perkataannya sendiri? Bagaimana cara orang yang suka berdusta,memperdaya orang lain,mencaci mengumpat serta melupakan hari akhirat berpuasa? Bagaimana cara orang yang suka memberikan kesaksian palsu dan tidak pernah menghentikan ucapan buruk terhadap kaum Muslimin berpuasa?

Ibnu Mas’ud meriwayatkan Rasulullah saw bersabda,

“Muslim itu adalah orang yang dapat membuat kaum Muslimin lainnya aman dari gangguan lidah dan tangannya.” (HR Bukhari-Muslim)

Ucapan baik adalah ucapan yang sopan,baik dan indah yang sama sekali tidak melukai hati,perasaan,harga diri dan kemuliaan seorang mukmin.

“Dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati. Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya.” (QS 49: 12)

Berapa banyak orang berpuasa yang merosak puasanya kerana tidak mampu menjaga lidahnya dari ucapan kotor,kata2 buruk serta ungkapan keji? Tujuan puasa bukan hanya sekadar lapar dan dahaga sahaja,tetapi lebih dari itu,sebagai sebuah latihan akhlak dan moral. Jika lisan tidak dipelihara dengan baik,ia akan menimbulkan sepuluh macam penyakit.

Di antara aib lisan adalah : dusta,mengumpat,mengadu domba,ucapan keji,mencela,ucapan kotor,kesaksian palsu,ucapan laknat,menghina orang lain,mengejek dan lain2. Berapa banyak perkataan yang menjerumuskan seseorang ke dalam neraka. Hal tersebut disebabkan oleh kata-katanya meluncur deras dari mulutnya tanpa kawalan,dilepas tanpa kekangan dan dibiarkan keluar begitu sahaja tanpa dipilih terlebih dahulu.

Abu Hurairah ra meriwayatkan Rasulullah saw bersabda,

“Puasa merupakan perisai. Oleh kerana itu,jika salah seorang di antara kamu berpuasa,maka janganlah berkata kotor dan bersikap tidak ramah. Jika ada yang mengajaknya bertengkar atau mencacinya,maka hendaklah dia berkata,”aku sedang berpuasa.”(sebanyak dua kali) (HR Bukhari-Muslim)

Di samping jalan menuju kebaikan,lisan juga boleh menjerumuskan orang pada jalan yang buruk. Sungguh beruntung orang yang menggunakan lisannya untuk mengingati Allah dengan mengucapkan istighfar,tahmid,tasbih,bersyukur dan bertaubat. Sebaliknya sungguh merugi orang yang menggunakan lisannya untuk menghina harga diri orang lain,menyakiti kehormatannya dan menghancurkan kemuliaannya.

Wahai orang yang berpuasa,basahi lisan kalian dengan zikir,didik dengan taqwa dan sucikan dari segala bentuk perbuatan maksiat.

Ya Allah,kami memohon kepada-Mu hati yang bersih,akhlak yang terpuji dan lisan yang selalu mengucapkan kebenaran.

Wallahu a’lam

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template