Monday, August 30, 2010

Lailatul Qadar di 10 Malam Terakhir Ramadhan


Sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan memiliki beberapa keistimewaan yang tidak dimiliki oleh hari2 yang lain. Di antaranya adalah,Nabi saw meningkatkan rentak ibadah pada hari2 tersebut. Aisyah ra meriwayatkan bahawa pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan,Rasulullah saw bersungguh2 dalam beribadah dengan kesungguhan yang tidak pernah baginda lakukan pada hari2 lain. Aisyah berkata, “Ketika memasuki 10 hari terakhir,Nabi saw mengencangkan kain sarungnya,menghidupkan waktu malamnya dan membangunkan keluarganya.” (HR Bukhari-Muslim).

Aisyah ra juga berkata, “Nabi saw mengisi waktu 20 hari pertama dengan solat dan tidur,tetapi jika telah memasuki 10 hari terakhir,dia pun bersungguh2 dan mengencangkan kain sarungnya.” (HR Ahmad).

Pada 10 hari terakhir ini,Rasulullah saw bersungguh2 dan meningkatkan amal ibadah melebihi hari atau malam2 sebelumnya. Baik mendirikan solat,membaca Al-Quran,berzikir,bersedekah dan sebagainya. Sebab pada saat2 tersebut,baginda mengencangkan sarung yang bererti menjauhi isteri2nya dan menghabiskan semua waktunya untuk solat dan berzikir.

Nabi saw juga menghidupkan malam dengan mendirikan solat tahajjud,membaca Al-Quran dan berzikir-baik dengan hati,lidah mahupun anggota badan lainnya. Semua itu dilakukan kerana kemuliaan malam tersebut,apalagi di dalamnya ada lailatul qadar,malam yang jika seseorang menghabiskannya dengan beribadah penuh keimanan dan harapan,maka Allah SWT akan mengampuni dosa2nya yang telah lalu.

Hadis di atas boleh difahami bahawa Rasulullah saw menggunakan waktu malamnya untuk beribadah,baik berzikir,membaca Al-Quran,mendirikan solat,makan sahur dan sebagainya. Ini bermakna Rasulullah saw boleh mengisi sepuluh malam terakhir dengan bermacam2 ibadah,sementara pada malam2 yang lain cukup dengan solat sahaja.

Salah satu bukti keutamaan sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan adalah Rasulullah saw selalu membangunkan keluarganya untuk solat dan berzikir supaya mereka boleh menggunakan malam yang penuh berkat itu dengan ibadah. Sebab malam tersebut merupakan peluang keemasan bagi orang yang mendapatkan taufik dari Allah. Justeru,bagi seorang muslim yang berakal,betapa sayangnya kalau dia melepaskan diri dan keluarganya dari kesempatan berharga itu. Sebab pada malam yang sangat terbatas itu,boleh jadi seseorang mendapatkan salah satu kurnia Tuhan yang dapat membuatnya bahagia di dunia dan di akhirat.

Namun,apakah yang dimaksudkan dengan peluang keemasan dan malam yang sangat terbatas itu? Sudah semestinya ia merujuk kepada malam Lailatul Qadar. Lailatul qadar merupakan malam terbaik di antara malam yang lain dalam setahun,sebagaimana firman-Nya :

“ Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.” (QS 97 : 1-3)

Maksudnya ibadah seperti solat,membaca al-Quran dan berzikir pada malam tersebut lebih baik dari ibadah sejenis yang dilakukan selama seribu bulan tetapi tidak ada lailatul qadarnya. Disunahkan berusaha mendapatkan malam ini pada sepuluh hari terakhir yang ganjil dalam bulan Ramadhan. Sebab,Nabi saw berusaha keras mendapatkan malamnya pada waktu2 tersebut.

Para ulama berbeza pendapat dalam menentukan malam itu. Ada yang mengatakannya pada malam ke-21,ada yang mengatakannya pada malam ke-23,ada yang mengatakannya pada malam ke-25 dan ada yang mengatakannya pada malam ke-29. Bahkan ada pula yang mengatakannya berpindah2 dari satu malam ganjil yang satu ke malam ganjil yang lain. Tetapi sebahagian besar dari mereka berpendapat malam itu adalah malam ke-27. Ibnu Umar meriwayatkan Rasulullah saw bersabda,

“Siapa yang ingin menjumpainya,maka berusahalah mencarinya pada malam ke-27.” (HR Ahmad)

Diriwayatkan Ubay bin Ka’ab berkata, “Demi Allah yang tidak ada Tuhan kecuali Dia,malam itu hanya ada pada bulan Ramadhan. Demi Allah,aku mengetahui malam itu,iaitu malam di mana kita diperintahkan oleh Rasulullah saw untuk menghidupkannya dengan ibadah. Ia adalah malam ke-27 bulan Ramadhan. Dan tandanya adalah keesokan harinya matahari terbit putih.”

Abu Hurairah meriwayatkan Nabi saw bersabda, “Orang yang mendirikan solat malam lailatul qadar dengan penuh keimanan dan mengharap pahala,maka dosa2nya yang telah lalu diampuni.” (HR Bukhari-Muslim)

Aisyah ra juga pernah bertanya kepada Rasulullah saw, “Menurutmu,jika mengetahui bahawa aku sedang berada pada malam lailatul qadar,apa yang harus kuucapkan?” Rasulullah saw bersabda,ucapkan

“Allahumma innaka afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘anni”

Ya Allah,Engkau Maha Pemaaf dan menyukai maaf,maka maafkanlah aku. (HR Ahmad,Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Wallahu a’lam


0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template