Saturday, July 31, 2010

Kembara Ilmu di Bumi Ciamis

Setelah sekian lama ‘membeku’ dan tidak dapat ‘bersua muka’ dengan blog,akhirnya tiba juga masa yang dinanti2 untuk melepaskan kerinduan mencoret sesuatu dalam posting kali ini. Pada kesempatan kali ini,saya ingin berkongsi serba sedikit tentang pengembaraan saya selama satu bulan di Ciamis,Jawa Barat dalam rangka melaksanakan program Kuliah Kerja Nyata Mahasiswa (KKNM) dari UNPAD.

Di harap dengan pengembaraan ini dapat memberikan sesuatu yang bermanfaat dan bermakna buat diri sendiri dan sahabat2 semua sebagaimana yang dinyanyikan oleh kumpulan Mirwana dalam lagu ‘Hikmah Kembara’……

“berjalan..bermusafirlah..melihat kebesaran Tuhan yang diciptakan untuk mereka yang berfikir dan bersyukur di atas nikmat dan kurniaan-Nya..nilai harganya iman dan taqwa..bagi hamba yang setia..”

Bukankah Allah Taala juga telah berfirman di dalam Al-Quran yang bermaksud “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi,dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda2 bagi orang2 yang berakal..” (QS 3:190)

Tepat tanggal 1 Julai 2010,saya telah bertolak ke tempat lokasi dari kampus di Jatinangor. Perjalanan yang ditempuh selama 4 jam 30 minit itu dengan menaiki bas cukup meletihkan serta menyenangkan juga. Sekitar jam 12 tengahari,tibalah kami di Kantor Kecamatan Padaherang bagi mengikuti acara sambutan kedatangan oleh perangkat2 desa sebelum melepaskan kami ke tempat tinggal di desa masing2.

Selepas acara berakhir,sampai juga kami di desa yang telah ditetapkan untuk menetap di sana selama sebulan iaitu Desa Sindangwangi dalam keadaan yang agak lapar dan memenatkan. Justeru,kami merebut peluang itu untuk berehat sebentar untuk menghilangkan kepenatan yang telah dirasai sejak dalam perjalanan lagi.

Saya dan teman2 sekumpulan selamat tiba di desa kami,Desa Sindangwangi

Lima orang jejaka tampan siap bersedia menjadi pahlawan desa untuk masa sebulan..hehe

Minggu Pertama

Disebabkan baru pertama kali sampai di desa ini,jadi minggu ini hanya digunakan oleh kami untuk mengelilingi bagi melihat keadaan desa secara keseluruhan berdasarkan aspek2 yang akan dikaji dalam kegiatan pemetaan sosial. Kegiatan ini mengkaji potensi2 yang ada di desa kami yang boleh dan mampu dikembangkan oleh kami dalam program2 yang akan dijalankan di desa tersebut selama sebulan.

Selain itu,dalam menyahut seruan Allah Taala dalam surah Al-Hujurat ayat 13 yang bermaksud “Hai manusia,sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki2 dan perempuan dan menjadikan kamu berbangsa2 dan bersuku2 supaya kamu saling mengenal..”,kami juga telah mengambil kesempatan ini untuk berkunjung ke rumah2 warga desa bagi beramah mesra dan sekaligus mengikatkan tali persaudaraan sesama muslim.

Bersempena dengan bulan Rejab,kami juga turut mengikuti acara Rajaban dalam pengajian Israk Mikraj pada sebelah malamnya yang silih berganti diadakan di setiap dusun di desa kami. Alhamdulillah,dapat juga kami mengisi santapan rohani kami di sini walaupun ada juga yang gagal difahami kerana pengajiannya disampaikan dalam bahasa Sunda..hehe

Di depan kantor Kepala Desa sebelum mengelilingi desa sepuasnya

Misi mengelilingi desa bermula…jom!!

Keadaan desa yang dipenuhi dengan kebun2 dan sawah padi menunjukkan kebanyakannya adalah petani

Salah satu prasarana yang ada di desa ini iaitu SDN 2 Sindangwangi

Salah satu acara keagamaan di sini : Pengajian Israk Mikraj

Khusyuk mendengar ceramah yang disampaikan bersama warga desa dan Bapak Kepala Desa,Pak Darmedi

Kunjungan ke rumah warga desa : bergambar bersama Pak Oyon di depan kedainya

MINGGU KEDUA

Pada minggu ini,kami cuba mengadakan beberapa aktiviti dan program setelah sudah seminggu beradaptasi dengan suasana dan keadaan desa. Antara program yang telah dijalankan sepanjang minggu ini adalah Penyuluhan Pijat Bayi di Posyandu setiap dusun dari team kesihatan,Penyuluhan Internet Sihat di SMP 2 Padaherang dari team pendidikan dan pemeriksaan tekanan darah secara percuma buat ibu2 dan bapak2 di pengajian mingguan desa.

Namun,kami juga tidak melepaskan peluang untuk bersiar2 ke Pantai Pangandaran yang jauhnya hanya 40 minit dari desa kami sehari sebelum semua program bakal dilaksanakan bagi merehatkan kembali fizikal dan mental sambil menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan Yang Maha Pencipta.

Program Penyuluhan Pijat Bayi di Posyandu dari team kesihatan

“punten ibu,namina saha?” bertanya saya ketika program penyuluhan pijat bayi

Bergambar bersama ibu2 kader dan ibu bidan selepas tamat program pijat bayi

Bersama teman2 team kesihatan dari Fakultas Kedokteran dan Fakultas Keperawatan

Program Penyuluhan Internet Sihat di SMP 2 Padaherang dari team pendidikan

Beramah mesra dengan Bapak Kepala Sekolah selepas program tamat

“Ibu,tensi ibu agak tinggi..jaga pemakanannya ya ibu,”saran saya ketika pemeriksaan tekanan darah warga desa

Seronok bermandi-manda di Pantai Pangandaran

Singgah sebentar di Pesta Layang2 di Pantai Pangandaran. Tak sangka dapat jumpa orang Malaysia di sini!!

MINGGU KETIGA

Sama seperti minggu sebelumnya,kami meneruskan lagi program di desa kami dengan mengadakan Penyuluhan Mading di SMP 2 Padaherang serta Penyuluhan Membaca dan Menulis Puisi di SDN 2 Sindangwangi dari team pendidikan,Penyuluhan Masalah Sampah dan 3R dari team lingkungan dan Program Pelatihan Pengelolaan Perpustakaan Sekolah yang merupakan program dari DPL kami yang dijayakan bersama antara kumpulan saya dan kumpulan teman2 desa sebelah iaitu Desa Ciganjeng.

Hasil kreativiti siswa2 SMP dalam Penyuluhan Mading

Bersama anak2 didik kelas 3 SD ketika program Penyuluhan Membaca dan Menulis Puisi

Peserta dari kelas 3 Penyuluhan Membaca dan Menulis Puisi di SDN 2 Sindangwangi

Program DPL : Pelatihan Pengelolaan Perpustakaan Sekolah di SDN 1 Ciganjeng

MINGGU KEEMPAT

Pada minggu ini,kami cuba menyelesaikan beberapa baki program yang belum terlaksana sambil membuat persiapan untuk laporan kegiatan memandangkan minggu ini merupakan minggu terakhir kami berada di desa ini. Lokakarya akhir dan Majlis Perpisahan bersama warga desa di Aula Balai Desa adalah antara program yang telah dijalankan pada minggu ini.

Selain itu,kami turut diundang oleh warga desa untuk mengikuti beberapa aktiviti bersempena perayaan hari ulang tahun kemerdekaan Indonesia yang ke-65 seperti menjadi juri untuk acara lomba gerak jalan dan lomba balita. Sekali lagi sebelum bertolak pulang meninggalkan desa tercinta yang penuh dengan seribu kenangan,kami meluangkan masa bersiar2 di Green Canyon dan Pantai Batu Karas yang cukup mempesonakan keindahannya. Namun,apa yang cukup mengharukan kami adalah ketika melihat warga desa turut menangisi pemergian kami sewaktu majlis perpisahan menandakan kehadiran kami di desa itu cukup diterima baik dan disenangi mereka.

Lomba Gerak Jalan sempena perayaan Kemerdekaan Indonesia

Pantai Batu Karas yang cukup mempesonakan. Surfing dan Banana boat antara aktiviti yang dapat dilakukan di sini. Saya telah mencubanya,anda pula bagaimana??

Keadaan awal Green Canyon yang mesti menaiki bot menuju ke destinasi untuk aktiviti berenang dan terjun yang amat mencabar jiwa!!

Begitulah serba sedikit perkongsian tentang pengembaraan saya selama sebulan untuk program KKN di Ciamis. Harapnya nilai2 murni dan positif yang banyak telah dipelajari di sana dapat pula diaplikasikan dalam kehidupan seharian…insyaAllah

2 comments:

Muhammad Azri said...

Salam wbt Jamaluddin

Tahniah atas usaha yang sangat murni ni. Dok sangka kawan sekelas aku dulu ni hebat kat bumi orang..semoga sukses selalu bro.

p/s-walimah jangan dok jemput aku eh.

Pengembara Bumi Ilahi said...

wslm wbt en azri..
thnx ye..xdop pe pun..alang2 merantau jauh ke bumi orang ni,kene gunalah peluang untk mncri ilmu dan pnglmn sbnyk mgkin kn..esp bile dh ad kt bumi wali songo ni..insyaAllah bnyk mutiara brhrga boleh kutip ktni..same goes to you rite? hehe..walimah? diri sndri pun duk ternanti2..hehe=)

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template